Miekka & Kupura

Miekkailu miekalla ja kupuralla on yksi kaikkein pisimpään käytettyjä keskiaikaisia miekkailutyylejä. Yhden käden lyömämiekka (myös ritarimiekaksi kutsuttu) ja kupura oli todennäköisesti kaikkein yleisin keskiaikana kannettu aseyhdistelmä niin siviilien, kuin sotilaidenkin keskuudessa ja oli käytössä ainakin 1100-luvulta pitkälle 1500-luvulle.

Historiallisten lähteiden mukaan miekkaa ja kupuraa käytettiin oikeudellisissa kaksintaisteluissa, laittomissa katutappeluissa ja sotilaiden, kuten kuuluisien englantilaisten pitkäjousimiehien, sivuaseena. Miekkailu miekalla ja kupuralla oli myös yleinen harrastus ja lukuisat miekkailukoulut opettivat näiden aseiden käyttöä. Yhteen aikaan Lontoossa miekkailuharjoittelu miekalla ja kupuralla, sekä taitojen testaaminen toisia miekkailijoita vastaan, oli niin yleistä nuorten miesten keskuudessa, että kuningas rajoitti miekkailukoulujen määrää ja sääti lakeja rajoittaakseen näiden ”swashbucklereiksi” kutsuttujen miekkailijoiden keskinäisiä taisteluita.

Yhden käden lyömämiekka on monikäyttöinen ja nopea ase, jonka 60 – 80 cm pitkä terä sopii yhtä hyvin niin leikkaamiseen, kuin pistämiseenkin. Miekka painaa noin 1 kg. Kupura on pienikokoinen, nyrkissä pideltävä kilpi jonka tyypillinen läpimitta on 20 – 40 cm ja paino alle 1 kg. Historialliset kupurakilvet tehtiin joko kokonaan teräksestä tai puusta ja nahasta metallisella kupuralla.

Meidän koulumme tärkein lähde miekka ja kupuramiekkailussa on Royal Armouries käsikirjoitus numero I.33. Tämä käsikirjoitus, joka on kirjoitettu Frankiassa vuosien 1275 ja 1320 välillä, on varhaisin löydetty miekkailuopas Euroopassa ja yksi vanhimmista aseellista taistelua käsittelevä opas koko maailmassa. Lähteen kirjoittaja on tuntematon kirkonmies, joka tunnetaan Pappina ja oppaassa hänet näytetään opettamassa oppilaitaan, suojattejaan ja muodikkaasti pukeutunutta naista nimeltä Walpurgis. Käsikirjoitus kuvaa ainutlaatuista panssaroimatonta taistelutapaa tällä kiehtovalla aseyhdistelmällä ja sen monipuolinen tekniikkavalikoima sisältää kuolettavien pistojen ja leikkaamisen lisäksi lyöntejä kupuralla, aseistariisuntoja ja painia.

Muita miekan ja kupuran lähteitä 1300- ja 1400-luvuilta, kuten Andrei Lignitzerin harjoituksia Danzig fechtbuchista (1452) ja Hans Talhofferin tekniikoita hänen kirjoituksistaan vuosilta 1443, 1459 ja 1467 käytetään pääasiallisen lähteen lisäksi.