Rapiiri

Suomen historiallisen miekkailun seura opettaa kaikkien aikojen ikonisinta kaksintaisteluasetta, rapiiria, alkuperäisistä 1600-luvun lähteistä. Italialaiset miekkailutyylit ovat aina antaneet etusijan pistolle. 1600-luvun alkuun tullessa pitkästä, kapeasta ja nopealiikkeisestä rapiirista oli tullut miekkamiehen halutuin ase itsepuolustusta varten. Tämän mahdollisti myös miekanvalmistustaidon kehitys, joka mahdollisti sen, että nämä pitkät aseet olivat luotettavia surman välineitä ja samanaikaisesti kauniita esineitä.

Koulumme aloitti rapiirin opettamisen Ridolfo Capoferron manuaalista ”Gran Simulacro dell’Arte e dell’Uso della Scherma”, ”Miekkailun taiteen ja käytön suuri esitys” vuodelta 1610, ja olemme jatkaneet uskollisesti edelleen tämän teoksen opettamista. Opettajamme saattavat kuitenkin viitata myös muihin Capoferron aikalaisiin, italialaisilta miekkamestareihin, kuten Salvator Fabris ja Nicoletto Giganti. Verrattuna kaikkiin muihin historiallisiin miekkailulähteisiin, tai jopa klassisen miekkailun lähteisiin, rapiirimanuaalit tarjoavat kenties parhaat kuvaukset miekkailuasennoista, miekan terän suhteista, käden ja jalan liikkeistä, etäisyydestä ja temposta. Tämän aseen oppilas tulee iloiseksi, paitsi hänen vastustajaansa osuvan hyvin rakennetun piston antaman sähköiskun vaikutuksesta, myös miekkailun taiteen kaunopuheisen esityksen voimasta, joka lukemistamme kirjoista löytyy.