Sapeli

Sapeli määritellään useasti yhden käden yksiteräiseksi miekaksi, jolla sekä pistetään että leikataan. Sapelin terä on yleensä käyrä ja miekassa on sapelikahva. Sapelin käytöstä löytyy useita oppaita, jotka käsittelevät sapelia sekä jalan että ratsulla, sotilas- ja siviilikäytössä, kuten sapelin käyttöä taistelukentällä, kaksintaisteluissa sekä urheiluna.

Sapeli oli laajasti sotilaiden käytössä 1800-luvun alusta 1900-luvun alkuun, mutta sapelia on käytetty tätä aiemminkin. Suomen Historiallisen Miekkailun Seuran sapeliopetus perustuu Charles Roworthinn teokseen The art of defence on foot with broad sword and sabre, joka julkaistiin vuonna 1804.

Roworthin lisäksi käytämme lähteenä myös muita sapelioppaita, jotka käsittelevät esimerkiksi myöhempää brittiläisiä sotilassapelia ja italialaista kaksintaistelusapelia.

Meillä voit oppia käyttämään tätä 1800-luvun sotilaan työkalua.